tisdag, mars 27, 2007

A-kassan och Världsteaterdagen

Idag är det tydligen "Världsteaterdagen" och då ska det protesteras vilt på landets alla teaterscener mot de nya a-kasse reglerna. Jag vill först och främst göra klart att jag tycker det är sinnesjuka regler som införts och det kommer säkert att bli någon form av kris inom den fria kultursektorn när alla frilansande kulturarbetare tvingas ta andra jobb och många kulturinstutitioner kommer sakna sin givna (och enda) arbetskraft.
Men...
Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur många kulturarbetare som faktiskt la sin röst på Allians för Sverige. Detta skulle vara mycket intressanta siffror. Jag känner personligen en hel drös som gjorde det.
Var det en sak man helt säkert visste innan valet - så var det just att detta förslag skulle klubbas igenom. Säga vad man vill om Alliansen, men det här var de massivt tydliga om.
Så...
Om mina misstankar stämmer - var det många kulturarbetare som grävde sin egen grav på valdagen. Och då undrar jag varför man inte tog sitt ansvar då och inte nu, med eftertankens kranka vishet, bränner av allt krut man har på att protestera mot nåt man själv varit med och bestämt? Korkat - fruktansvärt korkat...

1 kommentarer:

Klockan 27 mars, 2007 22:09 , Blogger Johan Ahlin sa...

Jag vet att det låter korkat, men a-kassan är väl inget smörjmedel för arbetslösa musiker? Det skulle räcka väldigt långt om frilansarna skulle få frilansgiggen i kyrkorna och en del av teaterjobben, det har förvisso förändrats på teatrarna. Kyrkspelningarna som "fixas" av de kungliga institutionerna skulle försörja stockholms alla frilansande stråkmusiker september-dec

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida