Jag förstår faktiskt inte...
När ska våra politiker välja att satsa på kollektivtrafiken på allvar? Jag förstår att det är väldigt lätt att säga att vi måste bygga fler och större vägar. Det lockar, konstigt nog, betydligt fler väljare. De flesta människor är så löjligt invanda med sin bil att de inte ens reflekterar över att om man satsar riktigt ordentligt på kollektivtrafiken kan den faktiskt bli lika smidig, om inte smidigare, än bilen. Och det är just för att människor har den inställningen som det är extra viktigt att politikerna tar sitt ansvar och bygger ut en kollektivtrafik som är helt nödvändig för vår och våra barns framtid. Man kan bygga hur många stora vägar som helst. Hur breda filer som helst. Det kommer ändå alltid vara kö och trafikstockning. Kolla bara på Manhattan, sexfiliga gator genom stan, och vad är det man ser? Jo, köer till förbannelse. Det står helt still. Carl Cedershiölds förslag (dimper ner på onsdag, tror jag) på lösning av Stockholmstrafiken gör allt annat än löser problemen. Den lockar väljare, det är vad den gör. Och förutom kollektivtrafiken, vad händer med järnvägen? När ska vi börja transportera godset där istället för på en massa lastbilar? Och slutligen - vad hände med det miljöengagemang som Reinfeldt så stolt proklamerade att han besitter? Borta med vinden är det, för det var aldrig ett riktigt engagemang. Bara nåt påklistrat som man kan plocka fram när rösterna börja tryta i väljarkåren...
20 kommentarer:
Bara man slipper de där brandgula dieselloken från ens glada uppväxt på 70-talet, inte ett partikelfilter så långt ögat når. Även de där lilabruna el-loken från Asea suger, som kräver både nya kärnkraftverk och vattenkraft med igenbyggande av älvar som följd. Omöjlig ekvation känns det som...
Enda sättet är minskad konsumtion, vi borde bli Amish eller likn.
Du menar till skillnad från de så fantastiskt rena lastbilarna...?
Jo, faktiskt, nya lastbilar är oerhört effektiva om man jämför med en del rälsburen trafik, jävligt orent är det med mindre icke partikelfilterförsedda dieselbudbilar som "till dörr transporterar" från järnvägsstationerna. Omöjlig ekvation tycks det. Bara för att ellok inte släpper ut nåt i sig själv, betyder det inte att de är helt rena, de sätter igång en annan kedja där man antingen köper energi från smutsiga kolkraftverk i övriga europa, eller ännu värre, projekterar för ytterligare uttag ur de kärnreaktorer som finns i drift, tom nybyggande av dylika lobbas det för...
Johan, du glömmer flera viktiga punkter. Om du slår ut antalet lastbilar som man måste fylla för att motsvara ett godståg, blir det ett gäng. Och dessutom, bara för att de har partikelfilter innebär inte det att de inte släpper ut felaktig koldioxid. De släpper ut mindre koldioxid än en lastbil utan filter, så klart, men det är fortfarande koldioxid baserad på icke förnyelsebart bränsle. Det gäller att inte falla i samma fälla som journalisterna...de tror att det bara finns koldioxid och koldioxid. Inte att det ena är koldioxid från fossila bränsle och det andra från förnylsebart bränsle. Dessa två har INTE samma effekt på den globala uppvärmningen, dvs den fossila bidrar till den och den förnyelsebara gör det icke.
När det gäller elen, ska den ju naturligtvis framställas via miljögodkända metoder såsom, vindkraft och solenergi.
Till slut - du har helt rätt i att vi måste ändra på vår livstil och minska vår energikonsumtion grovt...
För böveln grabbar. Ni plaskar ju bara i ankdammen. Bygg ut kärnkraften och satsa alla vinster från elförsäljningen(Vattenfall) på KOLLEKTIVTRAFIKEN!! Dessutom är ju elbörsen och handeln med utsläppsrätter närmast kriminell.Vi konsumenter får ju betala ibland 2 ggr. Hilsen Rolf
Utsläppsrätten och kollektivtrafiken är helt rätt! Men i kärnkraftfrågan är det ju kluvet, eftersom när det väl fungerar är en oerhört bra el, men slutförvaring och små malörer i reaktorerna gör att allt ballar ur med den energíkällan. Lite mindre konsumtion är väl att föredra, du behöver inte skrika så högt Roffe, inget körkort och matinköp lokalt, troligen handjagare till gräsmattan oxå... Du är ju mer miljöpartist än mig och Mange...
Slutförvaringen är ett problem. Vi har flera platser i Svedala som klarar av s-förv. utan större problem men befolkningen i berörde kom. klarar inte den känslomässiga påfrestningen. Tycker att protesterna är ungefär som dessa reaktionära veganer som släpper ut Minkar till en säker död eller konservativa 0ch bokstavstrogna muslimer som har bestämt sig för att utrota resten av världen. Fred förståelse respekt och utveckling tycker jag är bra begrepp som borde gälla inom ALLA områden. Att bygga "förbifart Sthlm. är inte utveckling det är att ge upp inför de kommersiella kortsiktiga marknadskrafterna. Oj nu är jag nog "lite" präktig men jag har sällan läst något så korkat som Hr. Cederskjölds förslag. Hilsen Han med HANDJAGARE. (till gräsmattan)
Ja, nu är ju förstås dilemmat med slutförvaringen ganska mycket större än vad de som är ansvariga verkar vilja kännas vid. Jag förstår inte hur man kan påstå att det skulle vara säkert att kapsla in resterna i tjock metall och gräva ner dem "jättelångt" ner i marken...? Vilken idiot som helst kan väl räkna ut att faktorer som tid, jordrörelse, värme, kyla, tryck, gravitation osv. inte kan kallas för säkra. Speciellt inte på sikt. Vi kanske kan gräva ner problemen för oss som lever nu men sannerligen inte till kommande generationer. Och så kortsiktiga får vi väl ändå inte vara?
Alla vägbyggen som inte ens övervägts att ersättas med räls är åt helvete. Cederskjöld är en amöba som från att ha varit klassisk högerpolitiker a la Bohman, Adelsohn, övergått till att slicka tankesmedjan Timbros falang, med nyliberaler som finansministern och andra i den nya regeringen.
Varför måste det utbrända kärnbränslet absolut grävas ner??? Bränslet ligger ju redan i "helt säkra" behållare och då kan man väl hellre slutförvara ovan jord. Bättre koll och mindre risk vid ev naturkatastrof typ jordbävning.
Hilsen Handjagaren
Ja, eller lägga av helt och hållet och sluta att "gambla" med framtida generationers eventuella överlevnad...
Tror inte att vi behöver "gambla" med framtida generationers överlevnad. Är helt övertygad om att då vi kommer så långt(framtida generationer) har vi funnit på ett sätt att använda dagens avfall till något nytt positivt. Tycker inte att man skall oroa sig för framtiden, det har ALLTID ordnat sig på något sätt. Däremot har du antagligen helt rätt i att vi måste sluta med att använda de fattigas mat som bränsle i våra bilar!!!!!!!!! Naturligtvis skall även så kallade MILJÖBILAR betala trängselavgift. De trängs väl lika mycket som bensinbilar. Vi syns på torsdag. Háde Rolf med den jagade handen
Som det är nu använder vi de fattigas mat som bränsle i våra bilar enbart för att våra kära politiker inte satsar på etanolframställningen på ett intelligent och uthålligt sätt. Både i Skåne och på Öland står bönderna och väntar på att få göra etanol av det enorma överflöd av sockerbetor som finns där. Men - politikerna vill tydligen hellre att vi importerar etanolen från Brasilien...dessutom har vi ett
E N O R M T överflöd av spannmål i EU som bara dumpas (märk väl dumpas, inte används till mat för de fattiga du talar om!)istället för att användas till tex etanolframställning. Intelligent.
Ta dig sedan en funderare på vad som händer och vem som drabbas värst när den globala uppvärmningen slår till på riktigt. När de fossila bränslena tar slut(olja, naturgas osv) och världsekonomin kollapsar på grund av kaos och anarki efter energi. Då kommer verkligheten för de fattiga bli etter värre än den du målar upp angående etanolen. Där har du ju såklart också anledningen till att miljöbilar ska prioriteras framför de dito som drivs med fossila bränslen. Oavsett trängselaspekten.
De fattiga har inte socker som basföda, de arbetar tyvärr med undermåliga löner på sockerrörsplantager och vid framställningen av etanol, arbetsvillkoren har dock förbättrats på senare, ta av dem jobbet, och de har ingen mat överhuvudtaget. Googla runt på lite internationella sidor och kolla in vad brassarna själva tycker. Det spelar roll det med. Luften slipper koldioxid, det är det viktigaste, sen tycker jag man borde kalla trängselavgifterna koldioxidskatt, OCH, de pengarna man får in borde gå till forskning kring alternativa transportsätt.
Tyvärr är inte spannmålsöverskottet så gigantiskt längre, men, tillräckligt stort för att många spannmålsbönder använder några procent av skörden till att värma de egna husen, också helt crazy.
Höjd bensinskatt nu = högre drivmedelspriser , det hade du inte räknat med mange? Alliansen språkade för sänkt drivmedelskatt.
Omvända världen kan tyckas men vad hittar miljöpartiet för agg mot detta,det skall bli kul att höra.
För mig som betraktare måste det vara ljuv musik för en miljöpartist.
Ja, och det är precis vad det är det. Men kom för sjutton inte och påstå att det var något Alliansen sa innan valet! Tvärtom förespråkade de sänkt bensinskatt och får nu på tafsen från de sina som tycker de blivit lurade. Som jag sagt tidigare - ingen blir gladare än jag när politiker, oavsett parti, tar beslut som gynnar miljön men jag blir lätt illamående när de inte kan vara ärliga och säga att de faktiskt ändrat sig och insett att det behövs sådana beslut för att undvika en klimat-katastrof. Och inte bara vara beredda att ta dessa obekväma beslut när det är politiskt gångbart.
Det var det jag visste att det fanns något att klaga på haha.
Nu är det så att vi röstade på saker i det senaste valet som infriats det mesta på rekordtid,vem vet nästa val är miljöpartiet på den högsta tronen.
Trevlig fortsättning på det nya året
MILJÖPARTIET,,,NEJ Gud bevare oss. Jag tycker oxå att vi radikalt måste förbättra vår miljö, men inte via miljöpartiet och radikalt höjda skatter. Handjagarn
Roffe, nu fattar jag ingenting, den politiska ism jag misstänker att du bekänner dig till, har ju alltid lobbat för höjda skatter.
Vaddåå,skatter?? Jag har väl aldri betalt nåra skatter!! Om mina skattepengar används till något vettigt,bättre sjukvård för alla,pensioner,skolor och lite till är det OK med höga skatter. Men i dag verkar väldigt mycket pengar bara försvinna ut i tomma intet. Vi har aldrig betalat så mycket skatt som i dag och vi har aldrig fått så LITE för våra skattepengar. Min LIVSLÖN är ca 15 milj. kr/40 år i dagens valutanivå.Jfr med våra företagsledare,politiker och många andra klantskallar där girigheten verkar ha tagit befälet Jag har absolut inget behov av att stödja denna kategori av människor. Hilsen Hj
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida