måndag, januari 29, 2007

Ställ bilen och ta bussen, vetja...!

Detta är min absoluta dröm. Att folk ställer bilen hemma till förmån för det kollektiva alternativet. Och till förmån för miljön.

Nu måste jag dessvärre inse att SL och de som bestämmer över hur SL ska fungera total har försatt mina drömmar i kras. Förra veckan lät min buss bli att komma VARJE morgon. Och denna vecka började med en måndag med inställda bussar. När jag stod där i 12 minusgrader, med mobilen i den totalt stelfrusna handen, ståendes i SL:s 17 minuter långa telefonkö, slog det mig att: " hur f-n kan man begära att folk ska ställa bilen och tacksamt ta emot en saftig prishöjning i kombination med en usel service, och en totalt haltande trovärdighet, och sedan glatt hoppa in i bussen eller tunnelbanevagnen och kraftigt försenad stappla in på jobbet utan att för en sekund fundera på varför man inte tog sin varma, trygga bil istället "? Då hade man ju förmodligen kommit till jobbet i tid. Ja, varm och gosig hade man varit i alla fall. Och antagligen lite gladare.

Nu är det ju så att jag inte kommer att ta bilen ändå. Jag kan inte med gott samvete göra så mot miljön. Ej heller mot min plånbok. Och detta gör att jag blir så arg. Så arg över att bli bemött som skräp som någon hittat på gatan. Att när man ber busschauffören ta sin mikrofon och rapportera till sin sambandscentral att de senaste bussarna bara uteblivit, för att man själv inte vill stå i telefonkö i tjugo minuter på mobiltelefonen, bara bli avsnäst med orden " Jag kör bara buss, jag kan väl för f-n inte sitta och snacka i micken"...Då blir jag så arg. Och vill ni veta vad mer som gör mig arg? Det är att INGEN annan verkar bli det. Alla står där som förbannade fågelholkar och bara glor! Glor och bara ACCEPTERAR! Varför?? Om ingen reagerar och om ingen ringer och klagar, ja det händer det fan inte nåt.

En lite äldre kollega till mig (som var med när tunnelbanan var ung) brukar berätta att den aldrig var försenad på den tiden. Nu, med de nya vagnarna, är den SÅ känslig. Den går inte när det är för kallt, den går inte när det är för varmt, den går inte när det ligger löv på rälsen (där sket sig hela hösten). Jag tror f-n inte den går när det är perfekta förhållanden heller!!

Nåja, det är väl inte så att det var bättre förr, det är väl bara det att det är så mycket värre nu...Gonatt..

4 kommentarer:

Klockan 30 januari, 2007 18:17 , Blogger Johan Ahlin sa...

Se där ja! Nu är han på bananen igen,bra Mange, du fungerar bäst lite småförbannad.
Slanga ur lite etanol ur SAABEN och blanda med Trocadero, då har du mitt tonårsdricka reinkarnerat, vet inte om Roffe drack rödtjut i grängesberg i sin ungdom men gjorde han inte det så känner han säkert till smaken.
Såg att du oxå kollar in Birro, tragiskt med hans 2 barn som dog inom ett halvår båda två. Han skriver iaf otroligt bra.

 
Klockan 30 januari, 2007 23:48 , Blogger Mange sa...

Man tackar...i Bara körde vi bara med folköl fullproppad med sockerbitar drickandes med sugrör. Funkade nog rätt bra...

Ja, Birro har jag kollat in en hel del i debattprogram i TV. Har en mycket tilltalande appraoch och ett sant rättroget patos.

 
Klockan 04 februari, 2007 01:28 , Anonymous Anonym sa...

Nää,i Gränges dracks det inget rödtjut.På min första kräftskiva hade kompisen och jag beställt Apricot Brandy till kräftorna.Apr.Br. var faktiskt den enda sprit vi hade hört talas om och vi ville ju inte verka oerfarna genom att fråga de äldre till råds. Ni kan väl själva gissa hur det smakade med den söta likören till kräftorna och tänka er de äldre kompisarnas leenden då vi klunkade i oss APn. Rolf

 
Klockan 04 februari, 2007 22:39 , Anonymous Anonym sa...

Hejhej, jag hittade hit via Ahlin, och min gissning är att han hittade mig via Birro(?), så alltså har vi något gemensamt :-),hehe!

Jag gillar dessutom vad jag läst av din (era) bloggar,

så jag ville bara säga
HEJ..!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida