onsdag, februari 07, 2007

Regeringsrätten visar sitt rätta jag...

Kommunerna har ingen skyldighet att anordna barnomsorg på obekväm arbetstid, slår Regeringsrätten slutligen fast. Domen på måndagen rör två kvinnor i Strängnäs, som anser att kommunen genom att ha dragit in barnomsorgen på obekväm arbetstid, har brutit mot bland annat skollagen.

Man har alltså satt sig över alla oss hundratusentals människor som inte passar in i den gamla och otroligt förlegade mallen som säger att de ordinarie arbetstiderna är på dagtid, vardagar. Så här säger man i domen: "det skulle leda för långt att uppställa ett generellt krav på att verksamhet skall kunna erbjudas även på andra tider än vad som kan anses som normal arbetstid på dagtid under vardagar".

Men tjena, när ska man fatta att det inte gäller längre? Hur kan de säga att alla vi kulturarbetare, personal inom vården, alla inom daglivaruhandeln, osv. osv., inte faller inom ramen för det "normala".

Jag har en idé - vi stänger allting kl 17.15, när barnomsorgen packar ihop och går hem. Så får vi se vad som händer. Jag kan tex. tänka mig ett scenario där en person som får en hjärtinfarkt på fredag kväll vid sex-tiden, ringer ambulansen och får till svar: Vi har tyvärr stängt för dagen, men du är välkommen igen på måndag kl 07.00... Eller varför inte - En tjänsteman, arbetandes på regeringsrätten, känner sig lite sliten och utarbetad och vill avsluta sin arbetsdag med en uppfriskande konsert på konserthuset: "Tyvärr har alla musiker gått hem vid fem, men du är välkommen på konserten imorgon förmiddag..." Man kan också se framför sig hur han försöker pussla ihop det så att han hinner storhandla på lunchen eftersom helgen närmar sig, och man vill ju inte bli sittande med ett tomt kylskåp på söndag eftermiddag...

Nej jag skulle vilja påstå att denna prejudicerande dom från regeringsrätten inte är något annat än ren och skär diskriminering mot ett stort antal svenska medborgare som bidrar till vårt fantastiska välfärdssamhälle!!

14 kommentarer:

Klockan 07 februari, 2007 22:43 , Blogger Johan Ahlin sa...

Svår ekvation det där, känns väldigt godtyckligt kommunledes vem som får rätt till kommunal barnvakt på kvällen, vissa som bråkar ordentligt får, andra inte.
Jag har en bättre idé; Reservera de tre första parkettraderna till de drabbade 2-10åringarna, antingen slår det jävligt hårt mot de som betalat 250 pix för en lugn o fin parkettbiljett, det andra abret är väl om ungarna skulle bli uppriktigt intresserade av musik och dessutom vill spela själva...

 
Klockan 07 februari, 2007 23:16 , Blogger Mange sa...

Hmmm...hur man än gör...

Nej, det är enkelt. Inför en jämlik och rättvis barnomsorg för ALLA. Se till att göra barnskötaryrket till det attraktiva jobb det förtjänar att vara! Ge dem en rejäl löneförhöjning och statusboost. Det är så mycket mer värt en en massa andra välbetalda "överklass-jobb".Det skapar fler arbetstillfällen och ett skönare samhälle.

 
Klockan 07 februari, 2007 23:24 , Blogger Johan Ahlin sa...

Nja, barnskötare heter de inte bara nuförtiden. De heter dessutom Förskolelärare och har kompetens upp till 3-e klass. Dessa männskor har 10% mindre högskolepoäng än oss musiker men i runda slängar 20% mindre lön än en medelfilharmoniker. Så, hur man än... osv

 
Klockan 07 februari, 2007 23:27 , Blogger Johan Ahlin sa...

Glömde... Många jurister och ekonomer som har lika många högskolepoäng som oss, har 100% mer betalt i månaden, är deras arbete viktigare än vårat?

 
Klockan 08 februari, 2007 00:34 , Blogger Mange sa...

Högskolepoäng hit och dit...Barnskötare eller förskolelärare...poängen är att om tex juristerna och ekonomerna ska kunna utföra sina så självpåtaget viktiga jobb, så behöver de någon som kan ta hand om deras barn. Alltså är de ju i alla fall minst lika viktiga jobb som de ovan nämnda.

Och nej, juristernas jobb är inte viktigare än vårat. Trodde du jag tyckte det??

 
Klockan 08 februari, 2007 00:53 , Blogger Johan Ahlin sa...

Jag jävlas bara, men vad gäller barnskötarna och förskollärarna måste man faktiskt hårklyva, de senare har oftast studielån för sina högskolestudier och det ska löna sig tycker jag emedan de förra inte har det trots snarlika jobbsituationer på ett dagis. Våra barn går, eller har gått på dagis med blandgrupper, alltså 1-6åringar tillsammans, med en förskolelärare och två barnskötare. De utför i princip samma jobb, trots 140poängs skillnad med tillhörande studieskuld.
Såg du förresten kulturmanifestet som Birro initierat, inte ett namn man känner igen, förutom mitt eget.

 
Klockan 08 februari, 2007 10:37 , Blogger Mange sa...

Det känns som att föräldrar i allmänhet tror att det absolut måste finnas förskolelärare på dagis, att dem per automatik alltid gör ett bättre jobb än barnskötarna. Tror personligen mer på rutin och individens personlighet.

har missat Birros manifest...måste kolla in...

 
Klockan 09 februari, 2007 23:43 , Anonymous Anonym sa...

F-n gubbar, ni är så teoretiska och principiella. Se verkligheten i vitögat. Trine och jag har haft kommunal barnvakt i ca 7 år.Kostnad för kommunen: 60 kvällar/år 5 timmar a 70kr/timme. 350/kväll *60= 21000/år. Jag tjänar co 400000/år och betalar i komm.skatt 30% =120000 plus barnvaktens skatt 30% på 21000 =6300. Kommunen betalar för min barnvakt 21000 + 30% i sociala avg. = ca 28000. Kommunen får i skatt från mig och min barnvakt 12000+6300 0 126300.Om jag inte får barnvakt måste jag stanna hemma och då förlorar kom. både min och barnvaktens skatt.

 
Klockan 09 februari, 2007 23:45 , Anonymous Anonym sa...

F-n gubbar, ni är så teoretiska och principiella. Se verkligheten i vitögat. Trine och jag har haft kommunal barnvakt i ca 7 år.Kostnad för kommunen: 60 kvällar/år 5 timmar a 70kr/timme. 350/kväll *60= 21000/år. Jag tjänar co 400000/år och betalar i komm.skatt 30% =120000 plus barnvaktens skatt 30% på 21000 =6300. Kommunen betalar för min barnvakt 21000 + 30% i sociala avg. = ca 28000. Kommunen får i skatt från mig och min barnvakt 120000+6300 0 126300.Om jag inte får barnvakt måste jag stanna hemma och då förlorar kom. både min och barnvaktens skatt.Detta är argument som brukar bita. Hilsen Rolf

 
Klockan 11 februari, 2007 14:17 , Anonymous Anonym sa...

Ja MAN (hehe, internt skämt(?) mellan mig och Mange..:-/ :-)) häpnar!
Vi har just diskuterat samma situation i min kommun. En mamma tvingas nu sluta sitt jobb för att hon inte får barnomsorg under sin arbetstid. Så nu ska hon vara arbetslös istället..!

Med tanke på hur mååååånga som jobbar utspritt över dygnets timmar, så är det helt ologiskt att tala om "normala" arbetstider!

Ett krux är att med nyinförda direktiven från EU, så kan inte en dagmamma också vara nattmamma, även om hon sover under tiden.

Kan ha sina fördelar att skydda rätten till vila, och rätten till mer betalt för "obekväma" arbetstider,
men samtidigt blir det så dyrt för kommunen att det blir svårt att få igenom.

Och självklart behöver vi nattmammor! Och nattpappor!

 
Klockan 11 februari, 2007 21:39 , Blogger Johan Ahlin sa...

Oh my god Roffe! Hur länge fick du sitta med kulramen för det här räkneexemplet?

 
Klockan 12 februari, 2007 00:21 , Blogger Mange sa...

Javisst blir det dyrt...men det är ännu dyrare med JAS-plan...

 
Klockan 25 februari, 2007 20:56 , Anonymous Anonym sa...

Hej. Ni båda är nog två av de värsta träskallar jag känner. DET BLIR INTE DYRT. KOMMUNEN TJÄNAR PÅ ATT ERBJUDA BARNVAKT PÅ KVÄLLSTID,helt i enlighet mad lagen om allas rätt till barnomsorg på arbetstiden.
Varför skall vi via skatten sponsra andras dagis men inte själv kunna utnyttja förmånen. Låt oss kräva skatteavdrag eftersom vi inte erbjuds barnpassning på vår arbetstid. RB

 
Klockan 26 februari, 2007 02:31 , Blogger Mange sa...

Eh...då är vi väl överrens, va...eller?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida